איך לבחור חליפת צלילה חופשית

לפני שנתחיל, סיפור קטן, על החליפה הראשונה שלי. זאת היתה חליפה של חברת אליוס האיטלקית, תפורה לפי מידה, וזו היתה הפעם הראשונה שאני עושה רכישה כזאת מחו”ל. זה היה גם דגם מיוחד, חלק מבחוץ, ובד מבפנים (הסבר יגיע בהמשך).

הציפייה היתה גדולה, ואפשר לומר גם ארוכה, והידיעה שזו חליפה שנתפרה במיוחד בשבילי ריגשה עוד יותר. סוף סוף החליפה הגיעה, עם שליח שגבה גם עמלת מכס, מדדתי בבית, והיא התאימה בצורה מדוייקת. עכשיו נשאר לנסות אותה במים.

כאן נוצרה הבעיה, היה לי זמן פנוי, וחשק לצלול, אבל לא היה עם מי, כולם היו עסוקים, ולצלול לבד לא בא בחשבון. לא היתה אז קבוצת פייסבוק גדולה שבה מוצאים בני זוג ברגע, המצב היה על הפנים.

החלטתי לרדת לחוף ולחפש, אולי אמצא מישהו לצלול איתו. עברתי בסטי”ל, ריק, במגדלור, אין איש, וברגע האחרון, לפני שהתייאשתי, ליד חוף אלמוג ראיתי מצוף כתום במים, סנפירים ארוכים מתרוממים וגולשים פנימה – צוללים חופשיים.

עליתי על החליפה ועל שאר הציוד והתקדמתי לעברם, ופגשתי במים את גיא יוסי ויוסי, שלושה צוללים נחמדים ומצחיקים.

שלישיית גיא יוסי ויוסי בדיוק עמדה להתקפל, אך הסכימה לחכות קצת, כדי שאוכל לצלול. אח”כ הם גם הזמינו אותי לצלילה בסטי”ל וגם לימדו אותי מה זה “לחנוך את החליפה”. כך הרווחתי גם חליפה חדשה וגם אחלה שותפים לצלילות הבאות.

חליפת צלילה חופשית חדשה
זו החליפה כשהיתה חדשה ומבריקה

נעבור למדריך

חליפת צלילה חופשית היא אחד מפריטי הציוד החיוניים ביותר לצולל החופשי. ניתן היום למצוא מגוון רחב של חליפות המיועדות לצלילה חופשית, סוגים שונים המיוצרים בדרכים שונות. בפוסט הבא נסקור את השימושים והמאפיינים השונים של החליפות השונות.

כשאנו באים לבחור חליפת צלילה חופשית, עלינו להגדיר לעצמנו תחילה למה מיועדת חליפת הצלילה. מהו השימוש שאני מתכנן לעשות בחליפה? האם היא מיועדת לצלילות הנאה, אימון, תחרויות או לדיג בצלילה חופשית? האם אני צריך את החליפה גם לגלישת גלים או לצלילת מיכלים? ולאיזה עומק ולאיזו עונה מיועדת החליפה? לכל סוג שימוש מתאימה חליפה שונה, וחבל לקנות חליפה שלא תמלא את יעודה.

למה מיועדת חליפת צלילה חופשית?

חליפת הצלילה מיועדת לשמירה על חום הגוף במים. בזמן השהיה במים הגוף מאבד את חומו במהירות, וחליפת הצלילה מבודדת ומשמשת כ”עור שני” המגן על הצולל. בזמן שקר וכשהגוף רועד, מתקצר זמן עצירת הנשימה. כשלא נעים במים קשה לשמור על ריכוז ועל רגיעה, ולעומת זאת, כשנח ונעים במים הצלילה נעשית רגועה, ארוכה ובטוחה יותר.

אם כן, חליפת הצלילה היא לא רק אביזר נוחות, היא גם אביזר בטיחות ששווה להשקיע בו. היא יכולה לסייע בצלילה או להקשות על הצלילה, ולכן חשוב לבחור חליפה מתאימה.

מה ההבדל בין חליפת צלילה חופשית לחליפת צלילת מיכלים?

ישנם כמה מאפיינים בהם שונות החליפות לצלילה חופשית מחליפות המיועדות לצלילת מיכלים.

גמישות – בצלילה החופשית אנו מחפשים חליפה גמישה יותר, שתאפשר לנו תנועה קלה וחופשית יותר במים, ושלא תסרבל אותנו בצלילה. חליפה גמישה יותר היא גם בד”כ עדינה יותר.

חימום – בצלילה חופשית אנחנו נמצאים רוב הזמן במנוחה על פני המים, בהכנה לצלילה ובהתאוששות. כאשר אנחנו זזים פחות אנחנו גם מתחממים פחות, ולכן דרושה חליפה שתחמם בצורה יעילה יותר.

ציפה – אנחנו מחפשים חליפה שתסייע לנו בצלילה ולא תקשה. חליפה מציפה מידי תקשה עלינו בהעמקה, תאלץ אותנו לשאת יותר משקולות, מה שיפריע לנו אח”כ בעליה אל פני המים.

חליפת צלילה חופשית בפעולה
החליפה שתשמור עליך

נעבור עכשיו לסקירת המאפיינים השונים של חליפת הצלילה, על פיהם נוכל להתאים את החליפה הנכונה עבורנו:

הנאופרן

חליפות הצלילה עשויות מחומר הנקרא נאופרן, שהוא סוג של גומי מוקצף. הנאופרן יכול להיות מצופה בבד מצד אחד, או משני צדדים, או ללא ציפוי כלל.

ישנם סוגים שונים של נאופרנים, חלקם איכותיים ויקרים יותר, וחלק פשוטים יותר. חלק מהשמות בהם תתקלו: Heiwa, Daiwabo,  Yamamoto  ועוד.

החומר האיכותי והיקר ביותר, בו משתמשים צוללים ברמה גבוהה הוא ה-Yamamoto 45 , אבל הצולל הממוצע יכול להסתפק בחומר פשוט יותר.

מה שחשוב לבדוק בנאופרן הוא רמת הדחיסות והגמישות.

סוגים שונים של נאופרן
נאופרנים שונים

דחיסות Density

הנאופרן עשוי מגומי ובתוכו בועות אויר קטנות. בזמן ההעמקה נפח בועות האויר הולך וקטן (חוק בויל), הנאופרן מאבד מעוביו וגם רמת הציפה יורדת. ככל שהחליפה דחוסה יותר, כך יהיה בה יותר גומי ופחות בועות אויר, והיא תשמור על עוביה במהלך הצלילה.

חליפה בעלת דחיסות גבוהה (High Density) פחות תפריע בהעמקה, ותסייע בעליה אל פני המים.

דחיסות גבוהה עלולה לבוא על חשבון גמישות החליפה, תלוי בסוג החומר. ככל שצוללים עמוק יותר כך צריך להשתמש בחליפה מחומר איכותי יותר, העמיד לעומק מצד אחד, אך גם שומר על גמישותו מצד שני.

שורה תחתונה – לדעתי, עד לעומק 30 מטרים סוג הנאופרן פחות מהותי, ואפשר להשתמש גם בחליפות פשוטות יותר. מעבר לשלושים מטרים החליפה צריכה להיות בעלת דחיסות בינונית או גבוהה (High/Medium density), ומנאופרנים איכותיים יותר.

נאופרנים שונים עם רמות דחיסות שונות
נאופרנים שונים עם רמות דחיסות שונות

ציפוי החליפה

ישנם כמה סוגים של ציפויים, ולכל אחד יתרונות וחסרונות:

אופן סל Open cell

חליפת צלילה חופשית אופן סל
אופן סל עם בד בחוץ. מקור: OMER

זוהי החליפה המועדפת על רוב הצוללים החופשיים. בחליפה זו אין ציפוי בד בפנים והנאופרן חשוף, לכן היא נקראת אופן סל (תא פתוח/חשוף). החליפה נצמדת לגוף, כך שהמים כמעט ולא חודרים פנימה. זו גם חליפה גמישה יותר, בגלל שכבת הבד שירדה.

מצד שני, זוהי חליפה עדינה יותר. החליפה ניתנת ללבישה רק בעזרת מי סבון/שמפו/מרכך או טלק, אחרת היא עלולה להקרע. יש צוללים שהסבון גורם לגירוי בעורם, ולכן כדאי להשתמש באל סבון, או סבון לתינוקות. בחורף, תהליך הלבישה יכול להיות לא נעים (מומלץ להשתמש במי סבון חמימים), אבל במים היא תשמור על חום הגוף באופן יעיל יותר.

ציפוי בד חיצוני Lining outside

זהו הציפוי החיצוני המועדף על רוב הצוללים החופשיים, הוא מוריד קצת מהגמישות, אך מגן על החליפה מפני קרעים. בצלילות לדיג בין סלעים ציפוי הבד הכרחי. קיימים גם ציפויי בד עמידים וגמישים יותר, כגון לייקרה.

דאבל לינינג Double Lining

חליפת צלילה חופשית דאבל לינינג
דאבל לינינג. מקור: OMER

 ציפוי בד מבפנים ומבחוץ. ציפוי הבד מקנה לחליפה חוזק ועמידות גבוהה יותר בפני קרעים, אבל פוגע בגמישות. ניתן ללבוש חליפה כזו ללא סבון.

חליפה זו פחות מבודדות, כי המים נספגים בבד הפנימי ומחלחלים לתוך החליפה. בכניסה למים תרגישו את המים הקרים חודרים לחליפה, אך כעבור כמה דקות המים יקבלו את חום הגוף. החליפה שומרת על החום, אבל פחות זמן. והיא מתאימה יותר לקיץ ופחות לחורף.

סמוט’ סקין Smooth Skin

חליפת צלילה חופשית smooth skin
סמוט’ סקין עם בד בפנים. מקור: OMER

עור חלק, זוהי חליפה שאינה מצופה בבד מבחוץ והיא חלקה. היתרון בכך הוא ברמת חיכוך וההתנגדות הנמוכה יותר של המים, והיא מאפשרת להחליק במים בקלות. היא גם יותר אטומה לרוח. החסרון הוא שהיא עדינה יותר כי אין לה שכבת הגנה חיצונית. בשמש הישראלית חליפה כזו מתחילה להיסדק, ולכן יש לחשוף אותה כמה שפחות לשמש.

חליפת צלילה חופשית סדוקה
ככה נראית חליפת הסמוט’סקין שלי (מהתמונה למעלה) אחרי הרבה שעות של שמש

היא גם לא מתאימה לצלילות דיג, בהן יש חיכוך עם סלעים. חליפה זו גם מתייבשת מהר יותר. חליפה זו מתאימה יותר לצוללים תחרותיים.

חליפת סמוט’ סקין יכולה להיות עם ציפוי בד פנימי (lining inside) או אופן סל, ללא ציפוי מבפנים, ואז היא הרבה יותר גמישה, אך גם הרבה יותר עדינה. משיכה חזקה מידי יכולה להשאיר אותך עם חתיכת חליפה ביד…

סמוט’ סקין בחוץ ואופן סל בפנים של OMER – בזהירות שלא לקרוע

חליפת תחרויות ואימונים

צוללים חופשיים מקצועיים, משתמשים באימונים בחליפה עמידה יותר, עם ציפוי בד, ובתחרויות בחליפת סמוט’ סקין. למי שרוצה להעמיק עם סמוט’ סקין, אך  לא רוצה לקנות חליפה נוספת לאימונים ולצלילות הנאה בשמש, יש כמה פתרונות:

  • לקנות רק חלק עליון עם ציפוי בד חיצוני לאימונים, מכנסיי הסמוט’ סקין חשופים פחות לשמש במים, ומחזיקים מעמד יותר זמן.
  • לקנות חליפת סמוט’ סקין עם בד בפנים, ובאימונים בשמש ללבוש אותה הפוך, עם הבד כלפי חוץ.
  • ללבוש חולצת לייקרה המסננת קרני UV מעל החליפה, ולהוריד את החולצה בצלילה לעומק.

סיכום ציפויים

אופן סל בפנים ובד בחוץ – מתאים לרוב הצוללים החופשיים, לצלילות אימון ודיג.

דאבל לינינג – מתאים למי שלא אוהב ללבוש חליפה עם סבון, ופחות רגיש לקור. מתאים יותר לקיץ.

סמוט’ סקין בחוץ ובד או אופן סל בפנים – מתאים לצלילות תחרותיות וקצרות, ללא חשיפה רבה לשמש.

עובי

המאפיין החשוב הבא הוא עובי החליפה. עובי החליפה משפיע על רמת הבידוד של החליפה. חליפה עבה יותר תשמור יותר על חום הגוף.

גם כאן, חשוב שעובי החליפה יתאים לסוג הצלילה, ובמיוחד לטמפרטורת המים. חליפה דקה מידי לא תשמור על החום, חליפה עבה מידי תהיה חמה מידי ותפריע לצלילה.

עובי החליפה גם משפיע על גמישות וחוזק החליפה, חליפה עבה יותר היא חזקה יותר אך פחות גמישה.

בים התיכון יש הבדל גדול בין טמפרטורת המים בקיץ לבין הטמפרטורה בחורף. בקיץ צוללים רבים מסתפקים בחליפה דקה של 1.5-2 מ”מ או צוללים ללא חליפה או עם חולצת לייקרה להגנה מפני השמש וצריבת מדוזות וכדו’. לעומת זאת, בחורף יורדת טמפרטורת המים באופן דרסטי, ורוב הצוללים זקוקים לחליפת 5 מ”מ או אפילו 7 מ”מ, תלוי ברגישות הצולל לקור.

באילת טמפרטורת המים בקיץ היא 24-25 מעלות צלסיוס, ובחורף יורד חום המים ל- 21-22 מעלות. בקיץ באילת חליפת 3 מ”מ מספיקה בהחלט, בשעות החמות אפשר אף להסתפק בחליפה קצרה או בחצי חליפה (רק חלק עליון או תחתון). בחורף באילת חליפת 3 מ”מ אינה מספיקה, וכדאי עבור לחליפת 5 מ”מ.

מה לעשות אם אני רוצה לקנות רק חליפה אחת?

הבחירה האידיאלית היא חליפות שונות לעונות השונות, אך עבור צוללים רבים זוהי הוצאה גדולה ומיותרת. אז מה עושים אם רוצים רק חליפה אחת?

אפשרות אחת היא לקנות חליפה עבה המתאימה לחורף, ובקיץ לצלול רק עם חלק אחד, רק עם מכנסיים וחולצת לייקרה, או רק עם החלק העליון ובגד ים.

האפשרות השניה, והמועדפת עליי, היא לקנות חליפה דקה יותר, המתאימה לקיץ, ובחורף ללבוש מעל או מתחת לחליפה חלק נוסף כגון חליפת שורטי קצרה, וסט או צ’יקן. כך ניתן להוסיף עוד שכבת בידוד לחלק מהחליפה. בחורף בים התיכון פתרון זה פחות יעיל.

המידה

המאפיין הבא שיש לשקול ולהתאים הוא מידת החליפה. בחליפת צלילה חופשית חייבת להתאים בדיוק למידות הצולל. בחליפה גדולה מידי תהיה חדירה של מים ושמירת חום הגוף תיפגע. חליפה קטנה מידי תהיה לוחצת ומציקה, היא תקשה על הנשימה המלאה, והיא עלולה יותר להיקרע בלבישה ובפשיטה.

בתחום המידות ישנן שתי אפשרויות – מידה קבועה וחליפה בתפירה אישית.

מידה קבועה

נקראת גם חליפת מדף. היתרון –  זוהי חליפה זולה יותר וזמינה יותר. ניתן פשוט להגיע לחנות, למדוד ולקחת. במקרה הצורך אף ניתן להחליף. בדרך כלל ישנן 3 סוגי מידות, המידות הרגילות לאדם הממוצע, מידות לונג לגבוהים ומידות שורט לנמוכים.

החסרון – עבור חלק מהאנשים חליפה במידה קבועה לא תתאים, היא תהיה גדולה או קטנה מידי בחלק מהאיזורים.

כשקונים חליפה במידה קבועה יש למדוד את החליפה באופן פיזי, ולא להסתפק בקריאת טבלת המידות של היצרן. קבוצות למכירת ציוד יש שניה מלאות בחליפות שהוזמנו בחו”ל, והתגלה כי הן אינן מתאימות. חבל להתקע עם חליפה לא מתאימה.

חליפה בתפירה אישית

היתרון – זו חליפה שנתפרת בדיוק למידות שלך, והיא אמורה להתאים יותר ולבודד באופן יעיל יותר. בתפירה אישית ניתן גם לבחור את סוג וצבע הבד והתפרים, ולעצב את החליפה בהתאם להעדפות הצולל. ובכלל, נחמד יותר לצלול עם מוצר שיוצר במיוחד עבורי באופן אישי.

החסרון – בתפירה אישית יש תוספת תשלום, תהליך ההזמנה, התפירה והמשלוח (בד”כ מחו”ל), איטי יותר. במקרה של אי התאמה, בעקבות טעות במדידה או בייצור, לא ניתן להחליף את החליפה אלא רק לשלוח לתיקון.

חליפה בתפירה אישית ניתנת להזמנה על ידי סוכן מקומי או ישירות מהחברה המייצרת.

גם בחליפת מידה קבועה ניתן לעשות שינויים לאחר הקניה, ולהתאימה במתפרה מקומית העוסקת בתיקון חליפות צלילה.

השורה התחתונה – לכל חליפה יש יתרונות וחסרונות שצריך לשקול. צוללים מתחילים מסתפקים לרוב במידה קבועה, וצוללים מתקדמים מעדיפים בד”כ חליפה בתפירה אישית.

לדעתי, במקרה של מידות גוף מיוחדות, או כשמדובר בתוספת לא גדולה בתשלום ובהתעסקות, אז שווה להשקיע בתפירה אישית. וכשמדובר במידות גוף ממוצעות, או למי שנמצא בתהליך של גדילה, הרזיה או השמנה, ולמי שרוצה לבוא ולקחת, אפשר בהחלט ללכת על מידה קבועה, בתנאי שמודדים את החליפה.

צבע החליפה

המאפיין האחרון שלנו הוא צבע החליפה והמראה החיצוני. החליפה היא אמנם אביזר נוחות ובטיחות, אך לא פחות מכך היא גם פריט לבוש אופנתי. עבור צוללים רבים המראה והעיצוב של החליפה לא פחות חשוב, ולכן זהו מאפיין נוסף שיש לשקול אותו.

דייגים בדרך כלל מעדיפים חליפה עם צבעי הסוואה. לא ברור אם צבעי ההסוואה אכן משפרים את הביצועים, הנסיון והמקצועיות של הצולל חשובים הרבה יותר. המראה של צבעי ההסוואה מוסיף יופי וייחודיות לחליפה, אז למה לא?

תפרים או נאופרנים בצבעים שיבלטו יותר במים, יכולים להקל על צולל הבטיחות שלנו להבחין בנו בצלילה ולשפר את הבטיחות.

חליפת אופן סל עם בד חיצוני בצבעי הסוואה של OMER

שימושים נוספים לחליפה

יש צוללים חופשיים העוסקים גם בצלילת מיכלים ובגלישת גלים, והם מחפשים חליפה שתתאים לשימושים השונים.

צלילת מיכלים

חליפה המיועדת לצלילת מיכלים בד”כ פחות מתאימה לצלילה חופשית, כי היא פחות גמישה ופחות מבודדת.

לעומת זאת, חליפה לצלילה חופשית יכולה להתאים גם לצלילת מיכלים, אך חשוב שתהיה עם ציפוי בד חיצוני, כדי להגן מפני החיכוך עם הציוד הכבד.

חליפת גלישה

לגבי חליפות לגלישת גלים, ישנן חליפות גלישה המיוצרת מחומרים גמישים ומחממים. הן פחות מתאימות לשהייה ממושכת במים קרים, ופחות מתאימות לעומק רב, אך בהחלט יכולות להתאים לצלילות לא עמוקות בקיץ ובעונות המעבר.

חליפות גלישה הן בד”כ ללא כובע, ניתן לקנות כובע צלילה בנפרד.

אימון צלילה חופשית עם מדריך
צלילה חופשית עם חליפת גלישה

מאפיינים נוספים

עוד מושגים שכדאי להכיר:

ג’קט – חליפת צלילה חופשית בנויה בד”כ משני חלקים, זהו החלק העליון.

מכנסיים – החלק התחתון של החליפה, בד”כ מכנסיים ארוכים, בימים חמים אפשר ללבוש מכנסיים קצרים.

לונג ג’ון – מכנסיים עם כתפיות.

כובע – מומלץ שיהיה בחליפה, להגנה מפני קור, רוח ושמש, ולהקטנת החיכוך עם המים.

וסט – גופיית נאופרן ללבישה מתחת לג’קט או במקומו.

צי’קן – וסט עם כובע.

פד דריכה – בחליפות לדייג בצלילה חופשית, משמש לדריכת הרובה על החזה.

מגיני ברכיים ומרפקים – בדרך כלל בחליפות לדייג, כדי להגן מפני קרעים בחיכוך עם הסלעים.

לסיכום

חליפת צלילה חופשית היא אביזר חשוב בציוד הצלילה האישי, ולכן זהו אביזר שכדאי להשקיע בו כדי שימלא את ייעודו. אין חליפה אחת שמתאימה לכולם, כי לכל צולל, לכל שימוש ולכל עונה מתאימה חליפה אחרת. השתדלתי לעבור על כל הנקודות שצריך לדעת, כדי לבחור את החליפה הנכונה עבור כל צולל, ואני מקווה שהמידע יהיה מועיל.

אם יש הערות או שאלות אשמח לשמוע. ומי שרוצה להתייעץ בבחירת חליפה או בכל תחום אחר, מוזמן לפנות אליי, בשמחה. אסף.

אולי יעניין אותך:

הסאן בואט היא ספינה שהוטבעה בכוונה, כדי לשמש אתר צלילה, ומסביבה פוזרו כמה רכבים אמפיביים. היום היא משמשת בית להרבה
טבלת שיאי צלילה חופשיתבסגנונות השונים. בכל פעם שנראה לנו כי האדם הגיע לשיא יכולותיו, מגיע מישהו ומלמד אותנו כי יש
איך מתח של השרירים משפיע על עצירת הנשימה ועל הצלילה שלנו.


רוצה להגיע לעומקים חדשים? קורס צלילה חופשית למתחילים ולמתקדמים בצָלוּל


צוללים עם צָלוּל - מצטרפים לקבוצת הווטסאפ השקטה ומקבלים מידי שבוע טיפים, עידכונים ועוד דברים מעניינים מעולם הצלילה החפשית


איך לנשום לפני צלילה חופשית? ולמה נשימות עמוקות יכולות לסכן אותך בצלילה?
לקבלת המדריך לנשימה לפני צלילה:


שתפו אותי :

מחשבה 1 על “איך לבחור חליפת צלילה חופשית”

כתיבת תגובה

Open chat
1
שלום,
אני אסף, מדריך צלילה חופשית בצָלוּל,
איך אפשר לעזור לך? אשמח לקבל את הודעתך