האם צום עוזר להאריך את עצירת הנשימה? 

הרבה צוללים חופשיים נמנעים מאכילה לפני הצלילה. חלקם ממש צמים לפני, מתוך הנחה שזה יעזור להם לצלילה. אז בואו נדבר על היתרונות ועל החסרונות של צלילה בצום.

שריפת שומנים  

מספר שעות לאחר האכילה, הגוף מסיים להשתמש באנרגיה הזמינה מהאוכל, ועובר למצב של “שריפת שומן” . המצב שבו הגוף שורף שומנים נקרא קטוזיס (Ketosis). זהו תהליך מטבולי שמתרחש כאשר לגוף אין מספיק גלוקוז (סוכר) להפקת אנרגיה. ולכן הוא מתחיל לשרוף שומנים. בתהליך זה הגוף מפרק את השומנים לקטונים, שמשמשים כמקור אנרגיה חלופי.

היתרון בצלילה על “שריפת שומנים” הוא שהגוף מייצר פחות פחמן דו-חמצני (CO2). כך שהצורך לנשום ולעלות מהצלילה יגיע מאוחר יותר. זה יכול לעזור לצוללים שתחושת הצורך לנשום מגבילה אותם וגורמת להם לעלות מוקדם מדי.  

החיסרון הוא שהצורך לנשום יכול להגיע מאוחר מדי , מה שעלול לגרום לעלייה מאוחרת מדי והתקרבות לנקודת עילפון , בדומה לנשימת יתר

בנוסף, במצב של שריפת שומנים הגוף צורך יותר חמצן כדי לייצר אנרגיה. הדבר מקצר את זמן עצירת הנשימה ומקרב את נקודת העילפון. העילפון יתרחש כתוצאה מהיפוקסיה (חוסר חמצן בגוף).

השילוב של דחיית הצורך לנשום עם הקדמה של נקודת העילפון ממש לא בטוח לצלילה.

קטוזיס בצלילה חופשית

 האטת חילוף החומרים  

יתרון נוסף של הצום הוא האטת קצב חילוף החומרים בגוף . כאשר קצב חילוף החומרים איטי יותר, נצרוך פחות חמצן, ונוכל לעצור את הנשימה ליותר זמן .  

הבעיה: צום קצר של יום או פחות לא מספיק כדי להאט את חילוף החומרים בצורה משמעותית. כדי שזה יקרה, צריך לצום במשך כמה ימים . 

במקום לצום, אפשר גם להפחית את כמות הקלוריות לאורך מספר ימים כדי לגרום להאטה בחילוף החומרים.

 אכילה וצלילה  

יתרון נוסף – פעולת העיכול צורכת אנרגיה וחמצן ומקצרת את עצירת הנשימה, ובכלל, לא נעים לצלול על בטן מלאה . 

מצד שני, צום יכול לגרום לירידה ברמת האנרגיה , מה שעלול להוביל לעייפות בזמן הצלילה , במיוחד אם מדובר בצלילה עם מאמץ גבוה.

צום וצלילה חופשית צום ועצירת נשימה

 תחושת הקור בצלילה  

כאשר קר לנו , הגוף מתחיל להרעיד את השרירים כדי להתחמם . במצב של “שריפת שומנים”, הגוף יעדיף לחסוך באנרגיה ולא לחמם את עצמו, כך שנרגיש יותר קור במהלך הצלילה .

האם לאכול לפני צלילה חופשית?

 ההמלצה לרוב הצוללים היא לא לצלול במצב של צום או שריפת שומנים , אבל גם לא על בטן מלאה. לפני הצלילה, מומלץ לאכול משהו קטן ומזין, כמו פרי , כדי להצטייד באנרגיה מספקת לצלילה.

ובאופן כללי, כדאי לכם לנסות אסטרטגיות שונות של אכילה, ולראות מה עובד לכם הכי טוב.

סיפור אישי:  

לפני כמה שנים, צללתי עם חבר מוקדם בבוקר , והוא עלה מאחת הצלילות במצב של איבוד שליטה מוטורית , שזה סוג של עילפון חלקי. למרות שזו לא הייתה צלילה קשה. 

הוא סיפר לי שזה קורה לו לפעמים כשהוא צולל בשעות הבוקר. ניסינו לבדוק למה זה קורה, וגילינו שהוא לא אוכל שום דבר לפני הצלילה . 

הצעתי לו לנסות לאכול משהו לפני הצלילה, ומאז התופעה נפסקה .

הפוסט נשלח לחברי קבוצת הוואטסאפ שלנו, אני מזמין אותך להצטרף לקבוצה ולקבל טיפים ומידע בנושא צלילה חופשית – לקבוצה השקטה או לקבוצה הפתוחה לדיונים.



רוצה להגיע לעומקים חדשים? קורס צלילה חופשית למתחילים ולמתקדמים בצָלוּל


צוללים עם צָלוּל - מצטרפים לקבוצת הווטסאפ השקטה ומקבלים מידי שבוע טיפים, עידכונים ועוד דברים מעניינים מעולם הצלילה החפשית


איך לנשום לפני צלילה חופשית? ולמה נשימות עמוקות יכולות לסכן אותך בצלילה?
לקבלת המדריך לנשימה לפני צלילה:


שתפו אותי :

כתיבת תגובה

Open chat
1
שלום,
אני אסף, מדריך צלילה חופשית בצָלוּל,
איך אפשר לעזור לך? אשמח לקבל את הודעתך