הלויתן שהסתכל לי בעיניים

היום, ט”ו בסיון, בדיוק לפני שנתיים זכיתי לחוות מפגש נדיר ומיוחד עם לוויתן כחול באילת.

באותו היום קבעתי להתאמן עם אלון ריבקינד בחוף המגדלור, כשהגעתי אלון סיפר לי שראו היום לוויתן באילת. לא כריש לויתן אלא לויתן כחול אמיתי. כל העיר התרגשה, סירות הסתובבו במפרץ כדי לנסות לתפוס בדל תמונה. אמרנו לעצמינו שאולי נראה אותו, אבל לא תארנו לעצמנו מה הולך לקרות.

התחלנו באימון, עולים ויורדים, צוללים ונהנים, כשלפתע שמענו צעקות מהחוף וראינו אנשים רצים ומצביעים לכיוון המים. הסתכלנו לכיוון צפון מזרח, ופתאום, בעומק הים, מול המצפה התת ימי, ראיתי מרחוק זנב שחור ענק עולה מעל המים ונכנס בחזרה פנימה. סירות מנוע חגו סביבו.

צילום: כפיר שמעוני

מבטים נפגשים

לא ברור מה חשבנו לעצמינו, אבל התחלנו לשחות לכיוון הלוויתן, לאורך קו המצופים, למרות שהסיכוי להגיע אליו היה אפסי. שחינו ושחינו כשלפתע נשמעה נשיפה. ופתאום אנחנו רואים במים, ממש לידנו, לוויתן כחול ענקי, שוחה ומסתכל עלינו. הוא נע באלגנטיות, מבלי להזיז את גופו. יכולנו לראות את העין הגדולה שלו מביטה בנו. ראינו את כל הפרטים, את הכתמים על גופו, ואת הדגים הטרמפיסטים שצמודים אליו, והוא פשוט עבר מולנו. היינו בשוק.

אלון נזכר שיש לו מצלמה, והתחיל לשחות לכיוון הלוויתן ולצלם, אבל הלוויתן נע כל כך מהר, כך שלא יכולנו להתקרב יותר.

בינתיים, סירות המנוע התחילו להתקרב, וזה כנראה לא התאים ליצור הגדול, ראינו איך הוא עושה את הDuck dive ממש כמו בצלילה חופשית. הספקנו גם לראות את הזנב האדיר מתרומם מעלינו במים (את זה המצלמה לא קלטה), הספקנו גם לראות אותו גולש בתנועה אצילית, עד שנעלם במים.

הסרטון של Alon Rivkind

קשה היה להעריך במים את הגודל שלו, לי הוא היה נראה כמו דולפין גדול, אבל התברר שהוא היה ממש ענק, כ 18-20 מטר, האנשים בסירה אמרו שנראינו לידו כמו זבובים.

זו היתה חוויה מעולם אחר, מפגש ממש מרגש, הרגשתי שנפלה בחלקי זכות מיוחדת. בעקבות המפגש חיפשתי וגיליתי דברים מעניינים ועמוקים על הלוויתן בתנ”ך, במדרשי חז”ל ובתורת הסוד, אבל זה כבר נושא למאמר בפני עצמו.

סרטון מהרחפן של Marcos Schonholz – תראו איזה גודל

תגובת הצלילה של היונקים

ללווייתנים ולצוללים חופשיים יש הרבה במשותף, כולנו נהנים מתגובת הצלילה של היונקים. תגובת הצלילה של היונקים (The mammalian diving response), המכונה גם רפלקס הצלילה, זו סדרה של תגובות פיזיולוגיות המתרחשות בצלילה. תגובות אלו מסייעות לעצירת הנשימה ולצלילה, כנראה שנולדנו כדי לצלול בעצירת נשימה.

אחת מתגובות הצלילה היא הבריקרדיה, בה יורד קצב פעימות הלב באופן דרסטי, והגוף עובר ל”מצב חיסכון” בחמצן. אצל בני אדם יכול לרדת הקצב ל-30 פעימות בדקה, אצל לווייתנים זה מגיע גם לפעימה בדקה!

חוויה עוצמתית

לא מזמן, צללתי עם ארז באטוס, שהוא גם צולל חופשי מקצוען, מדריך ומייסד Apnea International, צלם, וגם מדריך של טיולי לוייתנים ברחבי העולם. ארז מספר כי עבור הרבה אנשים החוויה של מפגש עם לויתן היא מאוד עוצמתית, ובמיוחד כאשר נוצר עם הלוויתן קשר עין. אחרי מפגש כזה אנשים מתפרקים בבכי, ומרגישים כי עבר עליהם משהו מיוחד. ארז סיפר לי כי קשה מאוד לפגוש לויתן כחול, ואנשים משלמים עשרות אלפי שקלים תמורת הסיכוי לחוויה כזו. מסתבר שלפגוש לויתן כזה במים, ועוד באילת זו זכות מיוחדת במינה.

לוויתנית גדולת סנפיר (Humpback) | צילום: ארז באטוס

ברכי נפשי

בכל ראש חודש אנו נוהגים לומר בתפילת שחרית את המזמור “ברכי נפשי” בתהלים, מזמור המתאר את הטבע מתוך מבט של אמונה. מאז אותו המפגש יש קטע במזמור אשר קיבל אצלי משמעות חדשה, ומזכיר לי בכל פעם מחדש את הטוב בו זכיתי:

“מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ד’ כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ: זֶה הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם שָׁם רֶמֶשׂ וְאֵין מִסְפָּר חַיּוֹת קְטַנּוֹת עִם גְּדֹלוֹת: שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן לִוְיָתָן זֶה יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק בּוֹ: כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ: תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב”.

הפוסט נשלח לחברי קבוצת הוואטסאפ שלנו, אני מזמין אותך להצטרף לקבוצה ולקבל טיפים ומידע בנושא צלילה חופשית – לקבוצה השקטה או לקבוצה הפתוחה לדיונים.



רוצה להגיע לעומקים חדשים? קורס צלילה חופשית למתחילים ולמתקדמים בצָלוּל


צוללים עם צָלוּל - מצטרפים לקבוצת הווטסאפ השקטה ומקבלים מידי שבוע טיפים, עידכונים ועוד דברים מעניינים מעולם הצלילה החפשית


איך לנשום לפני צלילה חופשית? ולמה נשימות עמוקות יכולות לסכן אותך בצלילה?
לקבלת המדריך לנשימה לפני צלילה:


שתפו אותי :

כתיבת תגובה

Open chat
1
שלום,
אני אסף, מדריך צלילה חופשית בצָלוּל,
איך אפשר לעזור לך? אשמח לקבל את הודעתך